Boski Dizajn w Watykanie. „Don’t worry, be holy!” kolaboracja DAYENU i HOPE. [Dorota Paciorek]
„Don’t worry, be holy!” kolaboracja DAYENU i HOPE.
Zapraszamy Was do poznania perspektywy Doroty Paciorek na projekt „Don’t worry, be holy!” powstający w kolaboracji z marką HOPE. Dorota jest współtwórczynią marki DAYENU, jednej z prekursorskich marek chrześcijańskich, której zawsze towarzyszył wyrazisty dizajn. Dorota wraz z mężem Arkiem byli również współtwórcami programu pierwszej stacjonarnej edycji Szkoły Dizajnu Boskiego. Sprawdzamy teraz co u nich, w jakim przełomowym momencie znajdują się obecnie. Oddajemy głos Dorocie:
>> Podczas swoich warsztatów Boskiego Dizajnu w Toruniu w 2019 roku pokazywaliśmy kursantom [Dorota i Arek z dayenu.pl] główną stronę Watykanu vatican.va jako przykład kalectwa w sferze wizualnej Kościoła Katolickiego. Nieintuicyjna, nieresponsywna i kiczowata. O zgrozo, zaglądając na tę domenę w dniu dzisiejszym odkrywamy ze zdumieniem, że nic się nie zmieniło.
Choć Watykan kojarzy się z nazwiskami najbardziej genialnych artystów Renesansu, Baroku i Klasycyzmu to ze świecą szukać w Stolicy Apostolskiej wyrobów sztuki wysokiej na przełomie ostatnich stu lat, że o kwestii dizajnu nie wspomnę. Prócz strony, dorzucić tu możemy projekt logo, oficjalnych materiałów wypuszczanych dla wiernych czy tandetnych gadżetów pamiątkowych. Jednym słowem – tragedia.
Zresztą, nie tylko Watykan, choć ten powinien świecić przykładem, ale też inne sanktuaria katolickie wydają się ignorować język kultury współczesnej, który oparty jest na przekazie obrazkowym – współczesnym dizajnie. Od Lourdes, przez Gwadelupę i Fatimę dostrzec możemy te same mizerne dewocjonalia importowane z Chin. Jasne, że dizajn to tylko opakowanie dla treści Ewangelii, ale nie wydaje się, żeby bez niego dotarcie do większego grona odbiorców byłoby możliwe. Brak współczesnej oprawy wizualnej dla Ewangelii, naprawdę nowej formy nowej ewangelizacji, nie pomaga w tym, aby Kościoły Europy Zachodniej przestały pustoszeć.
Dlaczego o tym piszemy? Bo przez ostatnich 12 lat, gdy jako DAYENU zajmowaliśmy się dizajnem chrześcijańskim w Polsce widzieliśmy, jak wysoko podniósł się standard wśród wielu wspólnot, wydawnictw czy firm tworzących produkty religijne. Zamiast infantylnych produktów drugiej kategorii powoli przechodzimy w strefę godną pochwały. Nawet małe grupki religijne tworzą cykliczne plakaty dobrej jakości lub przynajmniej starając się o jakość i zgodność z aktualnymi trendami. A ponieważ Watykan ani drgnie, stwierdziliśmy, że tak dłużej nie może być. Pora spróbować desantu od środka. Choć pomysł wydawał się nierealny, postanowiliśmy… wynająć od Watykanu pół kamienicy, rzut moherowym beretem od Bazyliki św. Piotra.
Rzecz jasna, ten proces i remont XVI wiecznej ruinki trwa już dzięki średniej przychylności włoskich speców od biurokracji, ładnych kilka miesięcy. Ale wierzymy, że lada moment uda się tam wejść. Ponieważ od początku chcieliśmy, żeby to nie był to tylko sklep, ale też miejsce spotkań, postanowiliśmy przeznaczyć jedno piętro na strefę muzealną BIBLE SPA. Dodatkowo, zaprosiliśmy do współpracy ekipę z HOPE Clothes (hopeclothes.shop), która tworzy nowoczesne koszulki chrześcijańskie. Ba, stwierdziliśmy, że skoro już remontujemy kawałek Watykanu, to wypuścimy z tej okazji limitowaną serię koszulek z naszym autorskim hasłem: Don’t worry, be holy!
Jeśli podoba Wam się taka koszulka to zapraszamy do zakupów, póki jeszcze są! Będzie to dla nas dodatkowe wsparcie, a dla Was okazja, żeby wyrazić swoje poparcie dla całej akcji. I rzecz jasna, tekstylna pamiątka desantu na Wieczne Miasto. Czy uda się zdobyć serca Rzymian, tego nie wiemy. Ale będziemy się starać, żeby troszkę te zastygłe mury Watykanu poruszyć.
Koszulki Don’t worry, be holy! : hopeclothes.shop/beholy
autorka tekstu: Dorota Paciorek z DAYENU dayenu.pl
Zobacz jak nosi się koszulki „Don’t worry, be holy!” w wywiadzie Służąc Życiu, gdzie mają je na sobie zarówno prowadzący wywiad jak i gość : Jak znaleźć swoje powołanie? Wywiad z Irminą Śliwińską